Erickson'ın Psikososyal Gelişim Kuramı 1. bölüm. Bebeklikten Ergenliğe
Psikososyal Gelişim Kuramını Erik Erickson geliştirmiştir.
Freud gelişimi kısıtlı görmüş olsada Erikson gelişimin yaşam boyu sürdüğünü söylemiştir.
Ayrıca cinsiyet yerine toplumun ve çevrenin gelişimin üzerindeki öneminden bahsetmiştir.
Erickson yaşam boyu gelişimi 8'e ayırmıştır. Ve bu 8 dönemde de yerine getirilmesi gereken görevler ve aşılması gereken krizler vardır.
Bu yazmızda ilk 5 aşama olan Bebeklikten Ergenliğe kadar bakıcaz.
1- Güven & Güvensizlik Dönemi
Freud gelişimi kısıtlı görmüş olsada Erikson gelişimin yaşam boyu sürdüğünü söylemiştir.
Ayrıca cinsiyet yerine toplumun ve çevrenin gelişimin üzerindeki öneminden bahsetmiştir.
Erickson yaşam boyu gelişimi 8'e ayırmıştır. Ve bu 8 dönemde de yerine getirilmesi gereken görevler ve aşılması gereken krizler vardır.
Bu yazmızda ilk 5 aşama olan Bebeklikten Ergenliğe kadar bakıcaz.
1- Güven & Güvensizlik Dönemi
Bu dönem doğumdan 1 yaşına kadar sürer.
Freud'un oral dönemine denk gelir.
Bu dönemde 'bakıcı' olan kişi anahtardır. Anne babaya göre temel güven duygusu yada güvensizliği gelişir.
2-Özerk & Utanç- Şüphe Dönemi
Bu dönem 1 yaşından 3 yaşına kadar sürer.
Freud'un Anal dönemine denk gelir.
Bu dönemde çocuk hareketli ve isteklidir.Yürümeyi,konuşmayı kendi başına hareket etmeyi öğrenir. Bunu destekleyen aile çocuktaki özerklik duygusunu geliştirir. Ancak kızma engelleme sık kullanılan 'hayır' çocukta şüphe ve utancın gelişmesine neden olucaktır. Ayrıca sınırsız özgürlük tanınan çocukta da yine özerkliğin bir anlamı kalmıcaktır. Ve bencil, kural tanımayan bir karakter geliştirecektir. Dolayısıyla ikisinin arası en iyisidir. Ne herşeye evet ne herşeye hayır. Mantık çerçevesinde çocuğun başarabileceğine inanması sağlamak amaçlı teşvik destek ve suçlamamak en iyisidir.Böylelikle bağımlılıktan çok çocuk kendi kendine düşünebilmeyide öğrenicektir.
3- Girişkenlik & Suçluluk Dönemi
Bu dönem 3 yaşından 6 yaşına kadar sürer.
Freud'un Fallik dönemine denk gelir.
Çocuk artık daha bağımsız ve kendi başına hareket edebiliyordur. Dolayısıyla en büyük uğraşı oyundur. Oyun oynayarak çocuk kendini ifade etmeyi öğrenir. Mutluluğunu mutsuzluğunu paylaşmayı, sosyalleşmeyi oyundan öğrenir. Ve Çevresini taklit etmeye başlayarak onları öğrenmeyi hatta empati yapmayı öğrenir. Dünya bir oyun alanı olduğu için onlar için herşeyi anlamaya çalışır sonsuz sayıda soru sorarlar.Dolayısıyla çocuk böyle bir merak ve hayat sevinci içindeyken çocuğu yaptığı davranışlardan dolayı suçlamamak gerekir. Aksine girişkenliğini desteklemelidir.
4- Çalışkanlık & Aşağılık Dönemi
Bu dönem 6 yaşından 12 yaşına kadar sürer.
Freud'un Gizillik dönemine denk gelir.
Bu Dönemde ise çocuk artık okula gitmeye başlamıştır. Ailesinden çok arkadaşları ve okul ortamı önem kazanır.Çocuk bu gittiği ortamda kendini ispatlamak birşeyler üretmek başarmak ister. Bu dönemde çocuk okuma yazma gibi okuldan bilgiler öğrenir.Yaşıtlarıyla kendini yarıştırır. Ve elde ettiği başarılar neticesinde takdir ve kabul edilme bekler. Bu dönemde eğer çocuk çevresinden destek görürse özsaygısı artar.Kendine güveni artar. Çocuk başkalarıyla değil kendiyle kıyaslanmalı ve yanlışları yerine doğruları üzerinde durulması gerekmektedir.Diyelim ki çocuğunuz okulda başarılı değil o zaman ne yapmalı. Çocuğun ilgi alanları üzerinde durup ailenin isteğine göre değil çocuğun yetenek ve isteğine göre uygun olan bir kursa yazdırabilinir. Böylelikle çocukta birşeylerde başarılı olduğunu hissedip aşağılık duygusu geliştirmesini önleyicektir. Özgüvenen kazanan ve birşeylerde başarılı olduğunu düşünen çocuk derslerini daha fazla çalışır ve hayata daha sıkı tutunur. Aşağılık duygusu gelişen çocuktaysa tembellik , isteksizlik, başarısızlık korkusu güvensizlik gibi durumlar görülür.Derslerinde başarısızssa bir çocuk derslerine odaklanmak yerine başarılı olacağı alanı bulmak ve başarılarına odaklanmak daha önemlidir.Sonuç olarak, her çocuk çiçektir. Ve önemli olan açacağı mevsimi havasını bulmaktır !!
5- Kimlik Kazanmak & Rol Karmaşası Dönemi
Bu dönem 12 yaşından 18 yaşına kadar sürer.
Artık çocuk Ben kimim? Ne olucam? Diye düşünmeye başlar ve kendini sorgular. Kendine rol model seçer ve ona benzemeye çalışır onun gibi davranır böylelikle özdeşim yoluyla kendine uygun davranışları belirler ve zamanla karakteri oturur. Ne olduğunu nasıl biri olduğunu hala çözememiş olan kişiler ise Rol karmaşına düşer. Buda gelecekteki meslek, eş seçimi vs kararlarını etkiler. Kimlik duygusunu oluştmak önemlidir.
3- Girişkenlik & Suçluluk Dönemi
Bu dönem 3 yaşından 6 yaşına kadar sürer.
Freud'un Fallik dönemine denk gelir.
Çocuk artık daha bağımsız ve kendi başına hareket edebiliyordur. Dolayısıyla en büyük uğraşı oyundur. Oyun oynayarak çocuk kendini ifade etmeyi öğrenir. Mutluluğunu mutsuzluğunu paylaşmayı, sosyalleşmeyi oyundan öğrenir. Ve Çevresini taklit etmeye başlayarak onları öğrenmeyi hatta empati yapmayı öğrenir. Dünya bir oyun alanı olduğu için onlar için herşeyi anlamaya çalışır sonsuz sayıda soru sorarlar.Dolayısıyla çocuk böyle bir merak ve hayat sevinci içindeyken çocuğu yaptığı davranışlardan dolayı suçlamamak gerekir. Aksine girişkenliğini desteklemelidir.
4- Çalışkanlık & Aşağılık Dönemi
Bu dönem 6 yaşından 12 yaşına kadar sürer.
Freud'un Gizillik dönemine denk gelir.
Bu Dönemde ise çocuk artık okula gitmeye başlamıştır. Ailesinden çok arkadaşları ve okul ortamı önem kazanır.Çocuk bu gittiği ortamda kendini ispatlamak birşeyler üretmek başarmak ister. Bu dönemde çocuk okuma yazma gibi okuldan bilgiler öğrenir.Yaşıtlarıyla kendini yarıştırır. Ve elde ettiği başarılar neticesinde takdir ve kabul edilme bekler. Bu dönemde eğer çocuk çevresinden destek görürse özsaygısı artar.Kendine güveni artar. Çocuk başkalarıyla değil kendiyle kıyaslanmalı ve yanlışları yerine doğruları üzerinde durulması gerekmektedir.Diyelim ki çocuğunuz okulda başarılı değil o zaman ne yapmalı. Çocuğun ilgi alanları üzerinde durup ailenin isteğine göre değil çocuğun yetenek ve isteğine göre uygun olan bir kursa yazdırabilinir. Böylelikle çocukta birşeylerde başarılı olduğunu hissedip aşağılık duygusu geliştirmesini önleyicektir. Özgüvenen kazanan ve birşeylerde başarılı olduğunu düşünen çocuk derslerini daha fazla çalışır ve hayata daha sıkı tutunur. Aşağılık duygusu gelişen çocuktaysa tembellik , isteksizlik, başarısızlık korkusu güvensizlik gibi durumlar görülür.Derslerinde başarısızssa bir çocuk derslerine odaklanmak yerine başarılı olacağı alanı bulmak ve başarılarına odaklanmak daha önemlidir.Sonuç olarak, her çocuk çiçektir. Ve önemli olan açacağı mevsimi havasını bulmaktır !!
5- Kimlik Kazanmak & Rol Karmaşası Dönemi
Bu dönem 12 yaşından 18 yaşına kadar sürer.
Artık çocuk Ben kimim? Ne olucam? Diye düşünmeye başlar ve kendini sorgular. Kendine rol model seçer ve ona benzemeye çalışır onun gibi davranır böylelikle özdeşim yoluyla kendine uygun davranışları belirler ve zamanla karakteri oturur. Ne olduğunu nasıl biri olduğunu hala çözememiş olan kişiler ise Rol karmaşına düşer. Buda gelecekteki meslek, eş seçimi vs kararlarını etkiler. Kimlik duygusunu oluştmak önemlidir.
harika!
YanıtlaSilteşekkürler :))
Silthank you agree !
YanıtlaSil