Heuristic

Heuristik aklımızın patikaları kestime kısa yollarıdır.
Belirsizlik durumlarında yada sorun çözmede hemen karar vermemizi sağlarlar.

Availability heuristic( bulunabilirlik kısayoluna) göre daha kolay akla gelen daha sık karşılaşılana göre yargılar oluşturulur. Örneğin çevreniz ve siz sürekli fast food yiyorsanıız buna göre fast food yeme oranının fazla olduğu yargısını verirsiniz. Herkes dünyaya kendi penceresinden bakar sözü bunu anlatır diye düşünüyorum. Hayatınızda ne sık fazla yada az ise onun dünyada çevrenizde fazla yada az olduğunu düşünürsünüz gerçeklik yargılarınız ona göre oluşur.

Representativeness heuristic ( temsil kısayolu ) birbirine benzeyen objelerin aynı özellikleri taşıdığını düşünmeye denir. Kısacası genelleme yapmaktır. Aynı burcu taşıyan herkesin aynı kişisel özellikleri taşımasını beklemek yada biri aldattı diye diğerlerininde aldatcağı yargısı temsil kısa yoluna örnektir.Nietzche nin dediği gibi bu dahil bütün genellemeler yanlıştır. Bizimde kısayol olan bu yargılarımızda hata payı yüksektir. Hayatımızda sık karşılaştığımmız için istatiksel olarak az mı çok mu diye bilemiyebiliriz gerçek olanı yada birbirine benzeyen iki kişiyi gördüğümüzde , bunlar aynı özellikleri taşıyor dememiz de yanlışlık payı oldukça yüksek. Ama doğru olma olasılığıda var ayrıca bu kısayollar sayesinde hayatımız kolaylaşıyor ve daha çabuk hızlı kararlar alabiliyoruz.

Özetle ; heuristik  aklımızın çabuk karar veren kısa yollarıdır ve doğruluk payı olduğu kadar yanlışlık payıda vardır .

Yorumlar

  1. tesekkurler çok guzel anlattınız

    YanıtlaSil
  2. Efsane anlatmışsın, %100 ingilizce bölüm okuyorum ve bazı konuları tam anlamakta sıkıntı yaşıyorum haliyle anadil gibi olmuyor öğrenme noktasına geldiğimizde birşeyi, gayet faydalı oldu paylaşımın, teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Kesinlikle üstteki yoruma katılıyorum, bana da cok yardımcı oldun teşekkürler :))))

    YanıtlaSil
  4. ben de ingilizce psikoloji mağduruyum, açıklama için teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. benim bir sözlüğüm de burası oldu :))

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bilinçaltı beynimizin neresinde?

Davranışları açıklama; Attribution Teorisi , Yükleme Teorisi